PLANY BUDOWY TORÓW I KŁADEK NA OCHOCIE I WE WŁOCHACH
Wszyscy znamy historię likwidacji kładki dla pieszych łączącej Ochotę z Włochami na wysokości ul. Sąchockiej i parku M. Kotańskiego. Trwają też zabiegi o wybudowanie kładki łączącej osiedle Raków ze Szczęśliwicami na wysokości Instalatorów – Maszynowa. To są kwestie, które mocno interesują mieszkańców.
Przypomnijmy, że z inicjatywy wieloletniego, byłego zastępcy burmistrza dzielnicy Włochy Jerzego Kowaliszyna oraz radnego dzielnicy Ochota (Zawsze z Ochotą) Cezarego Króla powstała petycja w sprawie odtworzenia kładki na wysokości ul. Sąchockiej i parku M. Kotańskiego. Petycję można podpisać pod linkiem:
https://www.petycjeonline.com/odtworzenie_rozebranej_kadki_pieszej_czcej_dzielnice_ochota_i_wochy_na_wysokoci_ul_schockiej_i_parku_mkotaskiego
Tyle, że wszystkie te życzenia mieszkańców są uzależnione od rozbudowy trakcji. Firma BBF Sp. z o.o. z Poznania na zlecenie PKP PLK jest w trakcie opracowywania projektu pod nazwą Dokumentacja przedprojektowa dla projektu: Dobudowa torów aglomeracyjnych na odcinku Warszawa Al. Jerozolimskie – Piaseczno wraz z połączeniem do Konstancina-Jeziornej. Spotkanie informacyjne dla mieszkańców dzielnic Bemowo, Wola, Ochota, Włochy odbędzie się w poniedziałek 5 czerwca o godz. 17.00 w Urzędzie Dzielnicy Włochy m.st. Warszawy przy al. Krakowskiej 257 (sala 205, II piętro). Wezmą w nim udział projektanci wiodących branż, koordynatorzy projektu oraz kierownictwo projektu ze strony PKP PLK. Materiały i prezentacja projektu są już dostępne w sieci.
Wczoraj odbyło się w formule on-line spotkanie przedstawicieli firmy BBF Sp. z o.o. z władzami dzielnicy Ochota. Co z niego wynika? Zacznijmy od tego, o co najczęściej pytają mieszkańcy, czyli od kładek nad torami. I tutaj bardzo dobra informacja! W planach jest budowa kładki na wysokości Instalatorów – Maszynowa oraz kładki łączącej ul. Sąchocką z parkiem M. Kotańskiego. Przebudowana zostanie kładka na wysokości ul. Mołdawskiej, łącząca Ochotę i Włochy, wybudowana zostanie nowa kładka piesza łącząca ul. Iłżecką (Włochy) z Woronicza (Mokotów). Dodatkowo we Włochach planuje się uruchomienie kładki pieszo- rowerowej, jako przedłużenie ul. Potrzebnej. Mają powstać przejścia pod torami przy stacjach kolejowych Służewiec i Okęcie. Zgodnie z przedstawionym projektem ma powstać nowa stacja kolei pod nazwą Instalatorów (na wysokości planowanej kładki), przebudowane zostaną tory na stacji PKP Rakowiec, PKP Żwirki i Wigury. Planuje się również przebudowę peronów na stacjach Al. Jerozolimskie, Służewiec i Okęcie.
– Wszystkie te informację cieszą, ale jest pewne ale. Po pierwsze na nasze pytania dotyczące ochrony osiedli mieszkaniowych zarówno po stronie Ochoty jak i Włoch przed hałasem otrzymaliśmy wymijająco odpowiedź. Po drugie kładka przy stacji Instalatorów po stronie ochockiej jest przewidziana w miejscu gdzie nie ma drogi ponieważ „ląduje” na gruncie prywatnym. Po trzecie inwestycja nie jest wpisana w żaden konkretny plan finansowy, co nie pozwala przewidzieć terminu wykonania projektu oraz rozpoczęcia i zakończenia inwestycji – relacjonuje nam przebieg spotkania Grzegorz Wysocki zastępca burmistrza Ochoty odpowiedzialny za infrastrukturę.
Ogólny zakres prac obejmuje m.in. dobudowę dwóch torów wzdłuż linii kolejowej nr 8, przebudowę stacji Okęcie, umożliwiającą poprowadzenie przez tory stacyjne dodatkowych torów szlakowych oraz rozbudowę infrastruktury kolejowej w rejonie Odolan.
Wygląda to wszystko obiecująco. Pamiętajmy jednak, że jesteśmy dopiero na etapie prac projektowych. A właściwie nawet przedprojektowych – w fazie studium wykonalności.
Co z tego wyniknie i – najważniejsze dla nas wszystkich – kiedy? Być może w przyszłym roku rozpoczną się prace projektowe. To potrwa. Potem sama inwestycja. Jak wspomniano wyżej: wygląda to wszystko obiecująco… oprócz terminów.