• Adres do korespondencji - Redakcja "Naszej Gazety" 01-125 Warszawa 102 Skrytka pocztowa 13 godziny pracy: 9.00 do 17.00 (pon. - pt.)
  • (22) 877 25 67 (22) 877 25 66

     

    Dziś jest : 24 września 2025 Imieniny : Gerarda, Teodora, Hermana

  • Menu

    PORZĄDEK I CZYSTOŚĆ W DZIELNICY

    Porządek i czystość w dzielnicy, na osiedlach, w budynkach i terenach wokół nich to tematy, które dotyczą każdego z nas. Jak to widzą mieszkańcy?

    Pomocne będą  badania jakości życia na Ochocie  „Ocena jakości życia w dzielnicy Ochota”, które  zostały przeprowadzone przez firmę ABR SESTA Market Research & Consulting (badanie zrealizowano techniką CAPI – Computer Assisted Personal Interviewing) na reprezentatywnej ze względu na wiek i płeć grupie dorosłych mieszkańców Ochoty.  Przypomnijmy – ogólnie respondenci wysoko ocenili jakość życia w dzielnicy, aż dziewięć na dziesięć osób ocenia ją dobrze.  Tak uznało  93 proc. respondentów.

    Czystość to sfera, zdaniem mieszkańców, do poprawy.  Czystość w dzielnicy jako mocną stronę wskazało 16 proc. respondentów. Dla porównania komunikację publiczną na Ochocie jako mocną stronę wskazało 47 proc. badanych. Różnica jest wyraźna. Na kwestie związane z czystością częściej zwracały uwagę osoby w wieku 55 – 64 lata (29 proc.) niż te poniżej 34 roku życia (11 proc.).

    W przypadku szczegółowego pytania o utrzymanie czystości wyniki wskazują, że większość badanych jest zadowolona z czystości w dzielnicy. Zdecydowanie dobrze utrzymanie czystości ocenia 13 proc. respondentów, raczej dobrze – 62 proc., ani dobrze, ani źle – 17 proc., raczej źle – 7 proc., trudno powiedzieć  – 2 proc. badanych. Czyli w sumie 75 proc. respondentów pozytywnie ocenia utrzymanie czystości w dzielnicy.

    Duża część terenów oraz budynki miejskie (100 proc. własności miasta) na Ochocie są zarządzane przez Zakład Gospodarowania Nieruchomości Ochota.-  Jak to jest z utrzymaniem czystości, ze sprzątaniem w zasobie podległym ZGN Ochota?  Różnie, ale są szanse, że będzie lepiej.

    Budynki i tereny są sprzątane w imieniu ZGN Ochota przez spółkę Gminna Gospodarka Komunalna Ochota (GGKO). Dlaczego tak się dzieje? W tym miejscu trochę odniesień historycznych. Spółka GGKO powstała jako pierwsza tego typu spółka w Warszawie w 1992 r. Zarządzała miejskim zasobem mieszkaniowym na Ochocie. Na mocy uchwały Rady Warszawy z 2004 r.  od 1 stycznia 2005 r. rozpoczął swoją działalność ZGN Ochota. Wtedy, właśnie zaczęły funkcjonować ZGN-y w większości warszawskich dzielnic. Umowa na sprzątanie budynków miejskich i terenów wokół nich została, niejako, „odziedziczona” przez ochocki ZGN i tak to trwa do dzisiaj.

    Co zrobić, żeby jakość usług była lepsza? ZGN zawrze nową umowę z GGKO.  Już teraz są wywieszane w budynkach zakresy obowiązków odnośnie sprzątania z kontaktem, pod którym będzie można zgłaszać wszelkie uwagi, do czego zachęcamy. Pojawią się też tablice informacyjne w terenie dotyczące utrzymania zieleni. Ogólnie, celem podejmowanych działań jest podwyższenie jakości usług na rzecz mieszkańców.

    Zakres obowiązków wynikających z umowy obejmuje następujące czynności w budynkach:

    – zamiatanie klatek schodowych (codziennie);

    – mycie klatek schodowych (raz w tygodniu);

    – zamiatanie strychów pralni, korytarzy piwnicznych, mycie balustrad  i poręczy (raz w miesiącu od 25 do 30 każdego miesiąca);

    – mycie lamperii (marzec, listopad);

    – mycie okien i drzwi klatki schodowej (marzec, czerwiec, wrzesień, grudzień);

    – mycie okien pralni, suszarni, pomieszczeń piwnicznych (marzec, październik);

    – mycie kaloryferów (luty, kwiecień, czerwiec, sierpień, październik, grudzień);

    – czyszczenie wycieraczek metalowych (25 – 30 każdego miesiąca);

    – mycie posadzek w wiatrołapach, przedsionkach, na parterze w budynku (dwa razy w tygodniu);

    Wszelkie nieprawidłowości dotyczące stanu czystości w budynku należy  zgłaszać na adres mailowy czystosc@zgnochota.waw.pl  lub telefonicznie pod numer 535 000 679.

    Odnośnie utrzymania czystości na terenach miejskich wygląda to następująco:

    – sprzątanie terenów utwardzonych i zielonych (zamiatanie, zbieranie papierów, butelek, opróżnianie koszy) – 5 razy w tygodniu od poniedziałku do piątku;

    – czyszczenie krawężników oraz wiosenne grabienie trawników – raz w roku do 30 kwietnia;

    – jesienne grabienie trawników – raz w roku do 30 listopada;

    – wygrabianie żywopłotów – 2 razy do roku (do 30 kwietnia i 30 września);

    – pielenie skupin krzewów żywopłotów – trzy razy do roku (maj, lipiec, wrzesień);

    – przykrywanie, okrywanie, okopywanie róż i roślin bylinowych – raz w roku;

    – renowacja zdegradowanych terenów – wg potrzeb;

    – koszenie trawników – 6 razy w roku;

    – cięcie żywopłotów – 3 razy w roku;

    – cięcie krzewów – 1 w roku;

    Udostępnij

    Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.Czytaj więcej Rozumiem