TRWAJĄ KONSULTACJE USTAWY O CAŁKOWITYM ZAKAZIE DZIAŁALNOŚCI MEDIALNEJ DLA SAMORZĄDÓW
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przedłożyło do konsultacji społecznych założenia ustawy medialnej. Jak wskazał resort, celem regulacji jest zapewnienie dostępu do rzetelnych informacji i niezależności redakcyjnej mediów na poziomie unijnym wynikające z Europejskiego Aktu o Wolności Mediów (EMFA), który wszedł w życie 7 maja 2024 r.
Należy rozważyć wprowadzenie całkowitego zakazu prowadzenia działalności medialnej przez jednostki samorządu terytorialnego oraz podmioty podległe tym jednostkom – wskazano w przedłożonych do konsultacji założeniach ustawy medialnej. Uwagi do dokumentu można zgłaszać do 23 września.
W dokumencie, MKiDN proponuje m.in. nowe przepisy dotyczące działalności jednostek samorządu terytorialnego na rynku mediów lokalnych.
„Należy rozważyć wprowadzenie całkowitego zakazu prowadzenia działalności medialnej (wydawania prasy oraz dostarczania usług medialnych w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji) przez jednostki samorządu terytorialnego oraz podmioty podległe tym jednostkom” – wskazano w projekcie.
Według proponowanych założeń oprócz wprowadzenia zakazu należy jednocześnie uszczelnić i doprecyzować regulacje w zakresie prowadzenia działalności wydawniczej przez jednostki samorządu terytorialnego, którą przewidują ustawy komunalne.
„W przypadku wprowadzenia takiego zakazu, należałoby dopuścić możliwość wydawania przez samorządy biuletynów informacyjnych, które należałoby zdefiniować w Prawie prasowym np. w ślad za Słownikiem języka polskiego, jako serwis informacji lub informator o działalności danej instytucji czy organizacji. Należy dokładnie wskazać w ustawie określoną liczbę wydań biuletynów w ciągu roku (proponuje się, aby było to maksymalnie 6 wydań rocznie) i zastrzec, iż nie mogą zawierać reklam” – wskazano.
Gminy i inne jednostki mogłyby natomiast zamieszczać w swoich biuletynach np. ogłoszenia o przetargach czy też informację o naborach i wolnych stanowiskach pracy w urzędach.
W założeniach do projektu zaznaczono, że obecności jednostek samorządu terytorialnego na rynku medialnym w roli dostawcy usługi medialnej lub wydawcy prasy prowadzi do nierównej konkurencji między niezależnymi mediami lokalnymi a korzystającymi ze środków publicznych samorządami.
„Problem ten nie sprowadza się wyłącznie do prowadzenia przez samorządy działalności wydawniczej. Wskazać należy, iż wydawane przez gminy (często bezpłatne) gazety zawierają płatne reklamy i ogłoszenia, nie tylko od przedsiębiorców lecz także od podmiotów publicznych. Wydaje się, że moment wejścia w życie rozporządzenia EMFA, pośrednio dotykającego tych wrażliwych kwestii, jest najlepszym momentem na szersze rozwiązanie kwestii związanych z prowadzeniem działalności wydawniczej i reklamowej przez gminy, powiaty i województwa” – wskazano.
Zgodnie z przedstawionym harmonogramem prac nad ustawą, uwagi będą przyjmowane do 23 września, natomiast w październiku ma się ukazać raport z konsultacji. Pod koniec roku zostanie przygotowany projekt ustawy medialnej, który zostanie skierowany do konsultacji publicznych i międzyresortowych.
Serwis Samorządowy PAP